Utolsó kommentek

  • Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: @Ekrü: Csakhogy te is szopni fogsz, bármi bajod van, mert a covidosokkal túlterhelt eü nem fog tud... (2020.10.11. 07:41) Nem tudósnak való vidék
  • Ménár Atya: @kvadrillio: Az agyevő amőbák anonim szűrésén kiderült, hogy nincs hím sem nőstény, egyszerűen a z... (2020.10.08. 17:29) Nem tudósnak való vidék
  • / yossarian /: @kvadrillio: offtopik, ezt ne folytasd! (2020.10.08. 15:29) Nem tudósnak való vidék
  • / yossarian /: @Ekrü: "a lakosság nagy többségére nézve még csak nem is veszélyes." Ez egyszerűen nem igaz. Kérde... (2020.10.08. 15:27) Nem tudósnak való vidék
  • / yossarian /: @Ekrü: Oké, akkor legyünk világosak: szoros kontaktokról beszélünk. Ahogy mindenki a járvány kezde... (2020.10.08. 15:25) Nem tudósnak való vidék
  • Utolsó 20

Címkék

Kalandozó magyarok - Kárpátalján és Erdélyben (epilógus)

2013.12.12. 08:58 :: / yossarian /

Mint ahogy tavaly a szász Segesváron…

001 260_resize.jpg

001 261_resize.jpg

001 263_resize.jpg

DSC06905_resized.jpg

DSC06926_resized.jpg

… úgy idén is barangoltunk kerékpár nélkül:



A Madarasi-Hargita a székelyek szent hegye, oda elmenni egyfajta zarándoklat.

DSC_0445_resize.JPG

DSC_0452_resize.JPG

DSC_0467_resize.JPG

DSC_0489_resize.JPG

DSC00001_resized.jpg

DSC00013_resized.jpg

DSC_0533_resize.JPG

Az ezeréves határra két keréken terveztük, négy keréken érkeztünk:

DSC_0639_resize.JPG

DSC_0625_resize.JPG

DSC_0733_resize.JPGItt, Gyimesbükkön található az Osztrák-Magyar Monarchia egykori legkeletibb vasúti őrháza, valamint a Rákóczi-vár romjai.

DSC_0739_resize.JPG

DSC_0742_resize.JPG

Csíksomlyói templom:

DSC_0795_csiksomlyo_resized.jpg

DSC_0799_resized.jpg

DSC_0816_resize.JPG

Kolozsvár közelében a Tordai-hasadék kihagyhatatlan:

DSC_0047_resize.JPG

DSC_0081_resize.JPG

DSC_0084_resize.JPG

DSC_0113_resize.JPG

DSC_0151_resize.JPG

DSC_0153_resize.JPG

Krisztiánék a Fogarasi-havasokat választották:

P1000486_resize.JPG

P1000529_resize.JPG

P1000535_resize.JPG

P1000555_resize.JPG

P1000633_resize.JPG

P1000645_resize.JPG

P1000476_resize.JPG

És jövőre talán a kétkerekű négyesfogat is. Egy hegy, csak egy hegy az idei sok helyett, de a Transzfogaras igazi uralkodó, királyi vad, kiemelt figyelmet érdemel. Számszakilag is más kaliber, mint a mostani portyánk, pedig ezt is impozáns adatokkal lehet jellemezni.

Összesen 1111 kilométert tekertünk, hat nap felhasználásával, pihenőnap nélkül. Három nagyobb mászásunk, hegyünk volt, három közepes nagyságrendű (2-300 méter), és számolatlan kisebb, 4420 méter szintet tartalmazva. 1491 méteren szívtuk magunkba a legkevésbé oxigéndús levegőt, a Pongrác-tető után aszfalt nélkül, még a Borsai-hágó 1416 métere sem tudott vele versenyezni. Maximális sebesség valahol 70 felett, minimumban 0 alá nem estünk. Éjszakánként átlag 10 Celsius körül, nappal a 30 fokos beosztásnál, vagy felette tartózkodott a hőmérő higanyszála. Láttunk huszonnyolcezer-hatszázötvenhat házat, kétmillió-hétszázezer embert, a fűszálak esetében pedig kiakadt a számláló. Állítólag fogytunk is, de én erre sosem figyeltem.

Bicikliztünk lehunyt szemekkel, hogy aztán ezt az alvást egy szivattyúsházban pihenjük ki. Az ukrán határon átjutni, Beregszászon ebédelnünk sikerült csont nélkül. Munkácson kirakatokat nézegettünk, utána már a hegyeket. Kádból borszékes vizet engedtünk, alig három óra múlva viszont már hullott ránk eső, villám, áldás az égből. Vigyáztuk egymás álmát egy buszmegálló hajlékában, estünk neki hegymászásnak kora reggel. Tiszteletünket tettük a Vereckei-hágón, körtét és jó szót kaptunk Alsóvereckén. Rohantunk lefelé mintegy 60 kilométeren keresztül, vacsoráztunk Peugeot-ámulat közepette. Tehenek mondták ránk, hogy hülye marhák, és csempésztünk át alkoholt az ukrán-román határon. Máramarosszigeten ötcsillagos ellátásban, onnan 30 kilométerre fatemplomok csodálatos látványában volt részünk. Tekertünk esküvői hegymenetben, és faluünnepélyen. Másztunk hegyet sötétségben, háltunk és fagyhalált szenvedtem juhakolban. Könnyezve nevettünk 1416 méteren, a Kárpát-medencét odahagyva elalélva szemlélődtünk Vatra Dornei hegyeiben. A Békás-tóra már szavakat sem találtunk, pedig még előttünk a Békás-szoros…Hegynek – a Gyilkos-tó után, de még a Tolvajos-tető előtt, csupa Btk. – nekimentünk off-roadban. Balánbányán sör, lángos, Csíkszeredáig a nagy rohanás. Repülés a Hargitára fel, éjszakai száguldás a Hargitáról le. Az utolsó méterek, aztán pálinka, tárcsás grill, tivornya…Ugye nem is történt olyan sok minden velünk?

 

Aki maga is végigjárná, lerajzoltuk neki, kalauznak GPS-be is feltölthető:
bikemap.net

Ugyan sokkal melósabb, és kalandmentesített változat, de a Google Streetview segítségével is végig lehet menni, vagyis majdnem: az ukrán részek kivételével fel lehet fedezni az út minden porcikáját. Kóstolgatni is szabad, a konyhafőnök ajánlata
Máramarossziget,
Barcánfalva-monostor,
Borsai-hágó,
Vatra Dornei,
Békás-tó,
Békás-szoros,
Homoródfürdő,
majdnem az egész:)

 

Hivatalos megjelenésünk is volt, 15 perc hírnevünk itt és itt található.

 

Furcsa volt október elsején ilyen híreket olvasni, havas képeket látni arról a vidékről, ahol alig másfél hónappal előtte még verejtékben fürödtünk kánikulai viszonyok közepette. Hegyek, nem viccelnek.

 

Egyedül a Borsai-hágó, meg a puttonyos Dacia. Ott végleg összekovácsolódott ez a négy ember. Kiszakadva a hétköznapokból, komoly fizikai és lelki próbatételek kohójában, nevetőgörcsbe rándulva. Ahogy Árpád bejött a Vereckein, mi meg kimentünk a Borsain, kvázi vérszerződés volt ez számunkra.

Krisztián és Zoli külön is méltatandó, mert Mikivel ketten már jó ideje gyarapítjuk az agyalágyultak táborát, fizikálisan tapasztaltunk már ezt-azt, nem hatódunk meg egy-egy combosabbra kontúrozott túratervezetet látva, de ők még csak nemrégen, őrült hívószavainkat meghallva vágtak bele nem középiskolás fokon. Napi 200-akat meghajtani, komoly hegyekre felkapaszkodni, az önkéntelenül felmerülő holtpontokat és a fájdalmat kezelni megsüvegelendő teljesítmény, és tőlük, a „szakmába” emelt szinten így bekapcsolódó barátainktól nagyon-nagyon komoly, nem hétköznapi produkció. Ez nekik, tőlük volt igazán babérkoszorút érdemlő.

Az útvonal, ennyi emelkedővel, és ilyen kevés napra elosztva ugyanis alapos felkészültséget, edzettséget és rutint követel meg. Dallast, Szomszédokat és Thomas Mannt kenterbe verő hosszúságú beszámolóm valójában nem csak öncélúan, a velünk megtörténteket magunknak megörökítve készült, hanem azzal a szándékkal is, hogy akár ezeken a nyomokon, ha kell, komfortosabban, több napra elosztva, akár más égtájak irányában, de kedvet teremtsen nyeregbe pattanni, gyakorlott és kezdő kalandvágyók számára.
100_3834_resize.JPG


Ez a műsorszám viszont nem jöhetett volna létre segítők, Miki erdélyi rokonainak fogadókészsége nélkül. Már másodjára vártak és vendégeltek meg minket, adtak szállást, mutatták meg Erdély látnivalóit, és mivel tudom, ezek a sorok eljutnak hozzájuk is, itt is szeretnék köszönetet mondani ezért.DSC00011_resized.jpgDóra, Ildi, Feri, Gizi, Béla
(a képen ugyan nem szerepelnek, de hálánkat szeretném kiterjeszteni Edit és Laci, illetve máramarosszigeti vendéglátóink, Oti bácsi és Marika néni felé is).

 


Hogy mi következik ezután? Transzfogaras a Fekete-tengerrel, de szóba került Franciaország is, májusra pedig három napra három ország van előirányozva. Ötletekben ezentúl sem szenvedünk hiányt, lábaink megállíthatatlanok, kalandvágyunk kielégíthetetlen.
Széles a határ, elférünk benne.

100_3964_resize.JPG

Szólj hozzá!

Címkék: bicaj

A bejegyzés trackback címe:

https://yossarian.blog.hu/api/trackback/id/tr185668393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása